Fotografia mea
Călător experimentat, cetățean planetar greu încercat

luni, 9 mai 2011

H&M, la București

Hm. Asta e tot ce pot spune după ce, săptămânile trecute, am vizitat două dintre magazinele H&M deschise la București. Luasem notă de isteria mediatică din jurul lansării acestui fericit eveniment și, dacă tot am trecut prin urbea noastră după niște luni de zile, firește, nu puteam rata explorarea lor. Măcar pentru a-mi face o idee. Mi-am făcut și-o dau mai departe. Ca pe gripă.
Ce pot confirma este că, în acest moment, o parte din accesoriile vândute la București sunt din aceeași gamă cu accesoriile vândute în Suedia. Deci, puteți cumpăra, dacă doriți, niște brățărele, niște zdrăngănele, niște pandantive, niște pene, niște mărgele, niște inele etc. Reflectă moda momentului de la ele de acasă. Hainele însă, s-avem pardon, rezon, ba chiar palton! Cu mici excepții, foarte mici excepții, microscopice excepții, sunt extrem de urâte și de-o calitate care poate fi definită tocmai prin a nu avea nici o legătură cu vreo calitate. Deși ar fi trebuit pentru că ea, calitatea, este invocată obsesiv în toate materialele publicitare ale acestei firme. Așadar, nimic din designul inspirat, plin de culoare și de fantezie, nimic din acele modele proaspete, tinerești, florale, oglindind cele mai diverse și mai picante tendințe din diferite colțuri ale lumii, adică, nimic din ceea ce reprezintă adevărata marcă H&M. Prețurile însă sunt perfect comparabile cu prețurile la care se vând mărfurile acestui brand în Suedia. Una peste alta, este clar și, din păcate, deloc uimitor, au adus, la București, produsele de care vor să scape. Pentru că, din punct de vedere comercial, suedezii sunt oameni normali la cap: tot ce produc mai bun, păstrează pentru ei înșiși. Noi, suferind de boli incurabile, tot ce avem mai bun, exportăm, dăruim, cedăm, ne batem chiar cu pumnul în piept că nu e de nasul nostru.
Ca să închei, întrucât nu sunt multe de adăugat peste cele scrise deja, iată ce recomand: în această fază, evitați să le faceți celor de la H&M prea multă vânzare. Astfel, vor afla că, totuși, românii nu sunt chiar pe deplin fraieri. Orgoliul și onoarea naționale sunt astfel servite și salvate. Important. Mai ales, pentru mentalitatea suedeză. În plus, ca să nu iasă în pagubă, suedezii s-ar putea chiar să reacționeze cum se cuvine și să mai ridice ștacheta calității. Până la urmă, legile comerțului: comersantu' străinez încearcă marea cu degetu', dacă ține, ține, iar dacă nu, nu-i rămâne decât ori să schimbe situația în bine, ori să închidă prăvălia și să se care. Suedezii sunt extrem de pretențioși și de minuțioși în privința calității produselor fabricate de alții. Așa și trebuie. Consider deci oportun să le urmăm exemplul. Dacă, totuși, nu vă puteți abține și vă doriți, imediat, produse din magazinele H&M de la București, atunci, neapărat, dar neapărat, cumpărați-le doar pe cele asupra cărora s-au operat reduceri de preț. Măcar așa nu veți acumula frustrări comerciale și nu veți susține financiar un negoț care operează deja constant exclusiv pe bază de dublu standard: pentru noi, doar crema, pentru ceilalți, doar eczema!